Alla företag
De flesta företag måste anmäla uppgifter om sina verkliga förmånstagare och hålla uppgifterna uppdaterade. Förmånstagarna är i de flesta fall ägare i bolag.
Lämna in anmälan till handelsregistret vid Patent- och registerstyrelsen (PRS).
Till exempel aktiebolag (dock inte börsbolag) och andelslag måste lämna in anmälan. Företagare med firma lämnar inte in någon anmälan.
Lämna in anmälan utan dröjsmål i följande fall:
- Företaget har inte anmält sina förmånstagaruppgifter till handelsregistret mellan 1 juli 2019 och 1 juli 2020.
- Förmånstagaruppgifterna har ändrats.
- Ett nytt företag har registrerats.
- Du är inte längre företagets förmånstagare.
Anmälan om förmånstagare är avgiftsfri.
Anmälan måste lämnas in även om företaget anser att det inte har förmånstagare enligt penningtvättslagen.
Du ser i handelsregisterutdraget och genom att söka i informationstjänsten Virre om en anmälan om förmånstagare redan har registrerats för företaget.
Observera att företagets verksamhet kan försvåras om det inte anmäler sina förmånstagaruppgifter och håller dem uppdaterade i handelsregistret.
Ytterligare information
Läs mer om förmånstagaranmälan och förmånstagare på prh.fi
Kontrollera i informationstjänsten Virre om förmånstagaranmälan har registrerats