Skip to Content

  • Front page
  • Background
    • Money laundering
    • Terrorist financing
    • Phenomena
  • Preventive measures
    • Roles of stakeholders
    • Legislation
    • Financial Sanctions and Freezing of Funds
    • National cooperation
    • International cooperation
  • Do the right thing
    • Obliged entities
    • All companies
    • Non-profit organisations
    • Customers
    • Travellers
    • How to report
  • Current issues
    • Frequently asked questions
  • Contact information
moneylaundering.fi
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Search page
  • Front page
  • Background
  • Preventive measures
  • Do the right thing
  • Current issues
  • Contact information
  • Frequently asked questions
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Riskbedömningen inom NPO-sektorn betonar ett riskbaserat tillvägagångssätt 

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 23.10.2024 10.36
Typ:Pressmeddelande
Kvinnan sitter på bänken på havsstranden med ryggen mot fotografen och tittar mot hamnbyggnaden.

Den första nationella riskbedömningen av penningtvätt och finansiering av terrorism inom NPO-sektorn (Non-Profit Organisations, icke-vinstdrivande sammanslutningar och stiftelser) har blivit klar. Utöver att ta fram en riskbedömning var målet att öka medvetenheten om NPO-sektorn i Finland hos dem som är rapporteringsskyldiga enligt penningtvättslagen, tillsynsmyndigheterna och också hos aktörerna inom själva sektorn. sekä myös itse sektorin toimijoille.

Med hjälp av riskbedömningen är det också lättare att identifiera risken för penningtvätt och finansiering av terrorism hos en enskild icke-vinstdrivande organisation. I riskbedömningen framhävs i synnerhet att de rapporteringsskyldiga enligt penningtvättslagen ska tillämpa ett riskbaserat tillvägagångssätt gentemot kunder som är NPO-aktörer. 

I riskbedömningen har man identifierat betydande risker med tanke på finansiering av terrorism

Det största hotet mot NPO-sektorn är olagliga internationella penningöverföringar och annan brottslig verksamhet i NPO-aktörernas gränsöverskridande verksamhet samt att kriminella aktörer infiltrerar laglig verksamhet. 

De största sårbarheterna inom NPO-sektorn hänför sig till problem i lagstiftningen om informationsutbytet inom myndighetstillsynen, bristande transparens i NPO-verksamheten och brister i NPO-aktörernas interna processer.

Med tanke på finansiering av terrorism finns de mest betydande riskerna inom sektorn hos de oregistrerade föreningar som myndigheterna inte har insyn i och som har en stark koppling till organiserad brottslighet. En annan betydande risk för finansiering av terrorism uppstår när vissa föreningar med koppling till religion och världsåskådning som identifierats i myndighetsverksamheten i allt större utsträckning använder inofficiella betalningskanaler och betalningssätt för förmedling av pengar från Finland. En tredje betydande risk som har identifierats hänför sig till brådskande humanitärt bistånd som utförs av andra än de i riskbedömningen separat bedömda etablerade organisationerna inom sektorn för humanitärt bistånd eller utvecklingssamarbete. 

Riskbedömningen beaktar sektorns komplexitet och omfattning 

Sektorn för icke-vinstdrivande organisationer är mycket komplex och omfattande i Finland (totalt över 110 000 separata registrerade föreningar och stiftelser). I bedömningen beaktades också oregistrerade föreningars verksamhet. I riskbedömningen kartlades och analyserades hela NPO-sektorns verksamhetsfält i Finland. Man strävade efter att beakta olika aktörers särdrag på ett så heltäckande sätt som möjligt med tanke på riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism. 

Riskbedömningen fokuserar på sektorns verksamhetsmiljö och på identifiering av hot, sårbarheter och risker som riktas mot den. I bedömningen har den omfattande NPO-sektorn delats in i 12 undersektorer för att en enskild aktörs verkliga risknivå ska kunna bedömas mer individuellt. I riskbedömningen har man också fäst stor vikt vid sektorns egen uppfattning när riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism bedömts.

Finlands nationella riskbedömning uppdateras minst vart fjärde år.

Ytterligare information
Petri Siitonen, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 312, [email protected]

Nationell riskbedömning av penningtvätt och finansiering av terrorism inom NPO-sektorn 2024
Organisationer ekonomi finansiering grå ekonomi organisationer penningtvätt stiftelser säkerhet och trygghet terrorism tredje sektorn

moneylaundering.fi site logo

The moneylaundering.fi website
is jointly maintained by a number of different
authorities and organisations.
Contact information

About website Sitemap Accessibility statement Feedback